‘Goede systemen zijn de basis voor succes in de toekomst’
Een dorp zonder bloemenwinkel, dat is een gemiste kans. Toen Adriaan Verheul zag dat het pand naast de supermarkt die hij runt in Benthuizen leeg bleef staaf, hakte hij de knoop door: Die bloemenwinkel moet er komen! Meneer Verheul werd de naam, want ‘dat blijft goed hangen’. Belangrijk voorwaarde voor Adriaan was dat hij weinig tijd kwijt was aan administratie én de mogelijkheid voor het opzetten van een loyaliteitssysteem voor klanten. In Visser & Visser (het bedrijf achter Tekl) en Vendit vond hij de juiste partners.
“Ik vind bloemen een prachtig product, ze maken mensen blij”, vertelt Adriaan. “Zonde dus dat we op ons dorp niet de kwaliteit bloemen hadden die ik zelf graag zie. Vanuit die gedachte is het idee ontstaan om zelf een bloemenwinkel te beginnen.” Na het bedenken van het concept en het zoeken van de juiste mensen, komt dan de volgende stap: hoe laat je de processen zo soepel mogelijk werken? “Ik heb niet de tijd om lang bezig te zijn met administratie, omdat ik hiernaast ook de supermarkt run. Veel ondernemers in deze sector werken nog met simpele kassa’s, waarbij je alle gegevens aan het eind van de dag moet overbrengen in je administratie. Dat wilde ik absoluut niet. Ik zocht een systeem dat gekoppeld is aan mijn administratie – het liefst ook gelijk aan mijn digitale platform – en klantdata bij kan houden.”
Goede systemen
Die vraag legde Adriaan neer bij Leendert van der Bok, zijn adviseur binnen Visser & Visser. “Al snel bleek dat Vendit veruit de meest passende partij was. Gebruiksvriendelijkheid, de mogelijkheid tot professionalisering en de te koppelen systemen gaven de doorslag.” De voordelen van het kassasysteem van Vendit ondervindt Adriaan dagelijks. “Alles is gekoppeld. Je omzet staat de volgende dag in het systeem, maar ook openstaande posten worden automatisch verwerkt. En het grootste gedeelte van de omzet is geregistreerd op de klant. Een goudmijn aan inzicht wat mij betreft. Dat geeft mij de mogelijkheid om te kunnen sturen, iets dat juist voor de startende ondernemer cruciaal is. Ik ben ervan overtuigd dat goede systemen de basis zijn voor succes in de toekomst.”
Op de implementatie van het kassasysteem kijkt hij tevreden terug. “Omdat Visser & Visser de connectie met Vendit heeft, werd alles achter de schermen geregeld. Af en toe kreeg ik een belletje van Leendert als er een vraag was, maar verder had ik er geen omkijken naar. Met een week of 4 draaide het hele systeem.”
Investeren in ontwikkeling
In september vorig jaar opende Meneer Verheul de deuren en draaide in de eerste drie maanden drie keer zoveel omzet dan zijn voorganger. Een veelbelovende start, die enigszins in de weg gezeten werd door corona. “Juist nu in coronatijd moet je ondernemen en kansen zoeken. Succes is niet gegarandeerd, maar de kans is wel groter om te slagen.” En dat succes ligt niet alleen maar in geld, volgens Adriaan. “We hebben nu een jongen met een afstand tot de arbeidsmarkt aangenomen die de bloemen bezorgd bij de mensen thuis. Zo iemand geef je de baan van zijn leven. Daar zit voor mij de winst in het ondernemen. Ik ben ondernemer om uiteindelijk te kunnen investeren in de ontwikkeling van mensen, in coaching en in groei. Dat vind ik het mooie aan mijn werk. Geld is totaal geen drijfveer, ik zie het als een ruilmiddel.”
Die maatschappelijke rol wil hij graag vergroten in de toekomst. “Daarmee wil ik ook een stukje inspiratie meegeven en mensen blij maken. Ook zijn druk bezig om duurzaam bloemist te worden. Dat betekent dat je in de hele bedrijfsvoering rekening houdt met mens en omgeving. Wij kopen bloemen met een keurmerk in, gebruiken energiezuinige verlichting, nemen groene stroom af en gebruiken geen chloor. Kortom: Goed zijn voor bloemen, mensen en de wereld!